Friday, 17 February 2012

Projek Villa Qaseh - Part 3: Agreement, Ukur Tanah dan Beam Tiang

Pencarian tukang rumah akhirnya selesai bila kami berjumpa dengan Abg Azizan yang duduk di Pulau Pisang, Jitra. Setelah berbincang (design, kos, masa dll), kami pun bersetuju melantik Abg Azizan selaku kontraktor atau tukang rumah.



Jun 2009, kerja-kerja pengukuran pun berjalan di atas tapak rumah. Tapak tiang dikorek dan kayu bakau diguna sebagai cerucuk asas tiang. Tiap lubang tiang dimasukkan kira-kira 8-12 batang kayu bakau bagi dapatkan struktur tanah yang kuat. Penting ni... kalau tak kuat rumah mau boleh roboh nie..


Then, proses masukkan besi dan konkrit plak.. Kagum plak tengok geng2 yang buat rumah nie... bukan senang nak angkut simen yang berat giler tu.. tengok saiz badan depa kecik kecik ja... ni kira geng tulang besi urat dawai nihh... Pergh... kagum kagum..




Mmm.. asas dah siap... next, boleh la naikkan beam, tiang dan bata pulak.. orait... nanti sambung lagi.. Dah mengantuk dah.. sambung lagi nanti.. ;) To be continued...

No comments: