Friday 22 February 2013

Speed Test Celcom PortaWifi

Hari ini secara rasminya saya mengambil pakej internet celcom buat kali ketiga. The first one, masa duduk kat damansara tahun 2007 (masa tu kena beli modem dekat RM200 jugak). So, untuk wifikan modem tu saya beli 3G router jenis TPLINK. Terkini, saya beli powerbank 3G wifi jenis HAME. HAME ni boleh function as powerbank dan jugak 3G portable wifi router. 

             

Baru-baru ni on the way saya balik kampung, berjumpalah dengan exhousematte saya Rozaidi yang juga owner kedai celcom kat RNR Gurun. Ding dong ding dong terbuka cerita pasal pakej baru celcom. So, saya rasa macam nak try guna celcom portawifi plak. Tertarik bukan sebab modem tu siap sekali boleh wifi tapi sebab speed modemnya yang agak tinggi berbanding modem lama saya.


Pakej pun menarik jugak if saya trade in modem lama saya akan dapat rebate RM18 sebulan. Bermakna dengan pakej basic saya cuma perlu bayar RM50 sebulan.. Kira ok la tu.. Lagipun masa saya banyak di opis, sesekali ja nak pakai internet kat rumah. Dengan kuota 4GB sebulan, dah lebih dari cukup bagi saya.


Memandangkan saya nie orang yang very particular.. saya tak puaih hati setakat sembang-sembang kata modem portawifi tu lebih laju dari modem lama saya.. Mesti ada bukti dan fakta.. So, saya pun test la internet speed menggunakan kedua-dua modem tersebut. Parameter tetap, simcard sama, waktu yang sama, tempat test yang sama. First guna modem lama Huawei E1552. Hasil test:


Then, saya guna modem Portawifi pulak.. yang nie pun jenis Huawei jugak cuma model lebih baru.. Hasilnya:


Perghh.. nampak beza kan.. speed download almost 10 kali ganda... Cuma saya tak test la download movie ka or apa2 ka.. cukup la kot sekadar test kat speedometer celcom ni. Yang penting, saya bukan nak promote celcom. Even saya tetap kena bayar jugak bil bulan bulan.. Cuma kat sini, at least saya nak bagitau bila member saya kata modem baru Portawifi ni lebih laju, maka melalui test yang saya buat, terbuktilah.. bukan omong-omong kosong.. kosong... kosong.. Harapnya, info nie boleh dikongsi.. FYI, testing nie pun bukanlah accurate sangat, just nak hilangkan rasa curios saya ja.. :)


1 comment:

dummyblog said...

Modem porta wifi tu boleh unlock tak sape tahu. Kalau boleh unlock boleh saya pakai sim lain.