Thursday, 3 January 2013

Tersenyumlah - artikel Datuk Abu Bakar Mohd Diah

Diambil dari Blog Datuk Abu Bakar

gambar hiasan

Semasa meminta sesuatu pekerjaan atau pergi temuduga untuk mendapatkan pekerjaan kita akan dapat lihat senyuman sentiasa berada dibibir. Walaupun kadang-kadang wajah tidaklah berapa menarik tetapi kalau tersenyum nampak cantik juga. Begitulah wajah kalau tersenyum, senyum adalah sedekah. Kalau jururawat sentiasa tersenyum, mungkin ramai yang akan cepat sembuh dan pesakit tidak lama duduk di ward. Mungkin satu dua hari sahaja berada di ward sudah boleh keluar kerana penyakit telah sembuh. Itu lah ‘power’nya senyuman. Dikatakan juga tersenyum adalah ubat yang paling mujarab untuk menyembuhkan sesuatu penyakit. Tetapi mengapa kita tidak suka tersenyum.



Selalunya apabila sesaorang ingin berurusan dengan sesuatu jabatan, kerapkali terpaksa berurusan dengan penyambut tetamu terlebih dahulu. Kerapkali mereka ini akan tersenyum dan kerap akan mengarahkan tempat yang perlu dituju untuk berurusan atau menunjukan bilek pegawai yang ingin ditemui. Selalunya tiada masaalah berurusan dengan mereka. Ini kerana mereka telah dilatih untuk berbuat demikian. Sangat senang hati setiap pelawat atau pelanggan pada peringkat ini. Walaupun ada juga penyambut tetamu atau pekerja berada dibarisan hadapan tidak memberikan senyuman tetapi ini jarang berlakau. Tahniah kepada penyambut tetamu, senyuman ini sangat diperlukan untuk menunjukan mereka akan dilayan dengan baik.
Kerap kali jika berurusan dengan jabatan yang tidak mempunyai penyambut tetamu, tidak mendapat senyuman. Walaupun perkhidmatan di pagi hari, banyak warga kerja yang tidak memberikan senyuman. Amat menghairan, susahkah untuk tersenyum apabila melayan pelanggan di pagi hari atau sepanjang tempuh bertugas?. Kadang-kadang dalam bahasa kasar asyek moncong sahaja. Kalau pun ada masaalah dirumah, perlu di tinggalkan dirumah. Menurut YB Datuk Wira Omar bin Kaseh dalam satu mesyuarat pagi untuk Jabatan Ketua Menteri, “tidak perlu bayar untuk menawarkan senyuman”, Beliau amat hairan kenapa banyak kakitangan tidak memberikan senyuman ketika bertugas.
Keadaan ini amat berlainan untuk perkhidmatan di hotel. Perkhidmatan di kaunter atau dimana sahaja kerap akan diiringi dengan senyuman. Mereka yang berkerja dibahagian tempat letak kereta juga kerap melemparkan senyuman. Tidak tahulah bagaimana pihak pengurusan hotel mengajar mereka tersenyum, tetapi mereka ini memang sentiasa tersenyum. Kehebatan senyuman ini telah melihatkan Negeri Melaka telah menerima 12 juta orang pelancong pada tahun 2010. Kita tidak boleh menafikan ini mungkin disebabkan pelancong berpuas hati dengan senyuman oleh pekerja hotel. Begitu juga jika berurusan dengan syarikat swasta, senyuman amat mudah diberikan. Mungkin kerana kalau bekerja disektor swasta atau di hotel mudah dibuang kerja jika tidak dapat memberikan senyuman. Oleh itu mereka tiada pilihan selain dari tersenyum. Mungkin ini adalah senyuman mencari makan tetapi senyum tetap senyum juga.
Sangat menghairankan mengapa pekerja sektor swasta amat murah dengan senyuman tetapi tidak kepada mereka yang bekerja di sektor awam. Mungkin ramai yang tidak setuju dengan penyataan ini. Tidak mengapa jika tidak bersetuju tetapi jangan pula menegakan benang basah. Kita tanya sendiri setiap pelanggan yang berurusan dengan sesuatu jabatan, apakah mereka berpuas hati dengan senyuman yang telah diberikan oleh kakitangan dijabatan kita sendiri. Satu ketika dahulu pernah ditulis didalam halaman ini berkenaan berkenaan senyuman di Hospital Melaka. Adalah tidak dinafikan Hospital Melaka mempunyai kemudahan yang sangat canggih. Kalau kita duduk di ruang menunggu di bahagian pesakit luar. Semua maklumat dinyatakan dengan baik.Tidak rasa bosan berada diruang menunggu untuk dipanggil berjumpa doktor. Maklumat boleh dibaca dan dilihat. Tahniah diucapkan kepada pengurusan Hospital Besar Melaka. Usaha ini amat kreatif dan berinovasi. Sekalong pujian patut diberikan kepada mereka yang bertugas dibagaian hadapan Hospital Besar Melaka.
Sememangnya negara kita tidak mempunyai masaalah menyediakan kemudahan untuk kesihatan. Setiap hospital telah dimodenkan walaupun bangunan nampak lama tetapi kemudahan amat baik. Tidak mencukupi jika mempunyai peralatan yang canggih tetapi jururawat atau kakitangan hospital tidak memberikan senyuman. Pengurusan Hospital Melaka telah memberikan lencana kepada staf hospital untuk sentiasa tersenyum tetapi ini amat jarang didapati. Mungkin agaknya kerja di hospital terlalu banyak kerja dan setiap staf terlalu sibuk hingga tiada masa untuk tersenyum. Walaupun tanpa senyuman, setiap pekerja Hospital Melaka telah memberikan perkhidmatan yang sangat baik untuk negeri Melaka. Rakyat Negeri Melaka sangat berbangga dengan perkhidmatan yang telah diberikan, hanya yang kurang adalah senyuman. Kalau diberi senyuman lengkaplah apa yang diperlukan di Hospital Melaka.
Berurusan dengan pejabat disekolah-sekolah juga jarang mendapat senyuman. Kadang-kadang mereka buat tidak tahu sahaja walaupun ada ibubapa yang berdiri dihadapan kaunter. Kelihatan mereka ini tidak ada inisiatif untuk bertanya kepada ibubapa. Inilah yang kerap menimbulkan rungutan kepada ibubapa. Pengetua atau Guru Besar mungkin tidak tahu. Kalaulah begini mereka melayani ibubapa, bagaimana agaknya staf bahagian pentadbiran melayani murid-murid sekolah. Anak-anak mungkin tidak menyedari layanan ini kerana mereka tidak memahaminya. Anak-anak akan berkata beginilah agaknya apabila sudah bekerja di pejabat. Mereka yang bekerja disekolah mesti melihatkan anak-anak murid adalah pelanggan kita. Jika tiada murid-murid yang ingin datang sekolah tidaklah banyak orang mendapat rezeki dengan adanya sekolah dikawasan tersebut. Staf yang bekerja disekolah, bukan sahaja melayani guru besar, pengetua atau guru-guru. Anak-anak murid juga perlu diberikan senyuman semasa mereka berurusan dengan pejabat sekolah.
Contoh yang paling baik untuk diperhatikan adalah apabila kita mengunjung pasar raya atau emporium. Kita akan dapat melihat senyuman sentiasa berada dibibir. Mereka percaya dengan senyuman pasti akan menarik pelanggan. Pelanggan akan menjadi yakin apabila melihat setiap mereka yang melayani akan sentiasa tersenyum. Sudah tentu senyuman ini akan menjadi buah mulut dan barangan akan banyak yang terjual. Ini juga dapat dilihat di pasar malam. Kita akan lihat pasar malam akan diiringi dengan senyuman walaupun sentiasa dalam keadaan bising. Setiap peniaga masih lagi mampu tersenyum yang mereka pasti dengan senyuman ini banyak lagi produk yang akan diyakini oleh pelangan.
Kepada mereka yang sedang berkhidmat, murahlah senyuman ketika bertugas terutama mereka yang berada di barisan hadapan. Jika tidak boleh tersenyum, belajarlah mereka yang murah dengan senyuman. Tidak mudah untuk mengajar sesaorang itu senyum tetapi boleh dilihat senyuman orang lain dalam banyak keadaan. Ini juga satu proses pembelajaran untuk kelihatan sentiasa tersenyum.
Negeri Melaka telah pun maju dan pada masa hadapan negeri Melaka menuju Negeri Bandar Berteknologi Hijau. Lagu Melaka Maju 2020 yang sedang rancak dinyanyikan dimulai dengan Melaka Maju 2010, Gagah Berani, Negeri Indah tidak terperi...keindahan ini bukan sahaja dari segi kehijauan tanah dan persekitaran. Indah yang dimaksudkan adalah indah serba sebi. Indah yang paling penting adalah rakyatnya suka tersenyum. Tiada gunanya Melaka Maju mempunyai nilai murni kualiti tinggi, hulubalangnya terbilang, negeri hebat cemerlang, pokok Melaka lambang rakyat gemilang dan daulat dijulang jika pegawai kerajaannya tidak memberikannya dengan senyuman.
Pada masa hadapan, adalah dicadangkan setiap pekerja baru yang diambil terpaksa dibuat penilaian senyuman atau ujian senyuman. Kerajaan tidak boleh bersandarkan kelulusan sahaja. Tidak semestinya mereka yang pandai belajar pandai bekerja. Kebanyakan yang lulus cemerlang kerana mereka rajin belajar tetapi meninggalkan aspek sosial. Ini telah terbukti sekarang, apabila mengambil sesaorang pekerja hanya menimbangkan kelulusan dan “physical look”. Inilah jadinya. Walaupun soal senyuman ini telah lama dibincangkan tetapi masih lagi tidak berubah.
Satu lagi yang perlu dinilai dari segi penilaian prestasi kerja. Setiap pekerja yang mudah memberikan senyuman patut diberi pemarkahan yang tinggi. Senyuman ini sebenarnya yang menaikan imej pejabat bukan pekerja yang mempunyai kelulusan yang tinggi. Kepada mereka nyang pandai atau berkelulusan terbaik, pencapaian ini hanya untuk memudahkan mendapat kerja. Kebolehan, kecekapan dan prestasi kerja adalah dinilai dari segi mutu kerja dan kerap mereka yang sentiasa tersenyum akan disayangi dan kerap mereka ini akan dapat berurusan dengan baik kepada pelanggan. Inilah perkara yang perlu diperhatikan.
Senyuman yang dimaksudkan bukan sahaja datang dari kaum wanita sahaja tetapi juga perlu dipandang serius oleh kaum lelaki juga. Warga kerja lelaki juga perlu sentiasa tersenyum. Apa yang penting adalah senyuman bukan datang dari siapa. Satu lagi yang kerap menimbul kritikan adalah senyuman dari mereka yang merupakan barisan hadapan negara seperti pemandu teksi, pemandu bas dan penarik beca. Senyuman bukan kira tugas atau tahap mana sesuatu profesion. Mereka yang melibatkan pelancong dan juga pemberi perkhidmatan harian juga perlu sentiasa melemparkan senyuman. Mereka yang memberikan perkhidmatan dibarisan hadapan tidak boleh marah-marah atau sombong. Berikan perkhidmatan yang terbaik dan yang amat penting perlu sentiasa tersenyum. Amat mudah mencari makan dengan tersenyum dari sentiasa bermasam muka atau raut muka yang tidak pernah puas hati dengan keadaan sekeliling.
Kepada pihak tertentu perlu juga memikirkan kursus atau modul bagaimana untuk senyum atau sentiasa tersenyum. Kalau sebelum berkahwin perlu menghadiri kursus perkahwinan bagaimana kalau sebelum sebelum mengambil sesaorang bekerja, perlu di semak samaada telah menghadiri kursus senyuman. Adalah dicadangkan kepada mereka yang ada sijil kursus senyuman diambil bekerja.



No comments: